Je kan de richting van de wind niet veranderen… 

Ik schrijf maandelijks een artikel vanuit mijn eigen praktijk als Vitaloog over het implementeren van meer vitaliteit op de werkvloer. Deze serie is bedoeld ter inspiratie en om best practices te delen (lees ook het intro of het voorgaande deel).

Dit is deel 4: je kan de richting van de wind niet veranderen… 

In deel 3 van deze serie blikte ik terug op het eerste kwartaal bij het Detentiecentrum Rotterdam. Ik was in volle voorbereiding op de Nationale Vitaliteitsweek (elk jaar in de laatste week van september) waar we aan meededen en ik een mooi programma voor had samengesteld. Natuurlijk had ik rekening gehouden met corona, alle activiteiten konden binnen de maatregelen plaatsvinden. Maar toen sloeg het ‘noodlot’ toch toe; enkele collega’s met corona, een aantal waarvan we in afwachting waren van hun test en de regio Rotterdam die steeds meer oranje en daarna rood kleurde zorgden voor de beslissing om de maatregelen binnen DCR op te schalen waardoor ook de Vitaliteitsweek niet kon doorgaan.

Erg balen natuurlijk! Maar de les die ik hieruit heb gehaald (en aan jou wil doorgeven): geef jezelf even de tijd om te somberen en om te schakelen. Kijk daarna weer naar wat er allemaal wél mogelijk is. Als je op een schip zit kan je de richting van de wind niet veranderen, hoogstens je zeilen bijstellen. In mijn geval was de Vitaliteitsweek geen doel op zich, maar het middel om een doel te bereiken: meer bewustzijn creëren. En dat kan natuurlijk op meer manieren.

“Je kan de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen”

Hoe we op dit moment mensen enthousiasmeren om te werken aan hun vitaliteit:

  • #VitaalDigitaal: gelukkig leven we in een online wereld waardoor het een stuk gemakkelijker is om mensen te bereiken dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Met onze eigen DC App hebben we een communicatiemiddel in handen waar iedereen foto’s, filmpjes en berichten op kan posten en waarmee we veel medewerkers op laagdrempelige wijze bereiken. Dat hebben we geweten! Heel mensen lieten tijdens de Vitaliteitsweek zien hoe ze bezig waren met hun sport, voeding en ontspanning. Dat bracht een enorme energie op gang.
  • Leidinggevenden: hen helpen om zo goed mogelijk in gesprek te gaan met hun medewerkers over vitaliteit. We hebben hiervoor een externe spreker ingeschakeld die in 2020 4 (online) workshops geeft over financiële fitheid, wet verbetering poortwachter, fysieke fitheid en mentale fitheid.
  • Ambassadeurs: 30 enthousiastelingen die allemaal op hun eigen manier iets hebben met vitaliteit. Hoewel we nu niet fysiek kunnen samenkomen, werkt het via whatsapp ook heel goed. We doen oefeningen die zij ook in hun eigen team kunnen doen, bijvoorbeeld ‘stel jezelf eens voor aan de hand van een voorwerp die voor jou uitbeeldt wat vitaliteit voor je betekent’. Het zorgt voor verbinding, energie en mensen komen weer hele nieuwe dingen van elkaar te weten. Zo bereiken we bovendien bijna alle medewerkers.

Corona = tijd voor vitaliteit

Natuurlijk ben ik ook meteen aan de slag gegaan met het aangepaste vitaliteitsplan voor komende tijd. Corona is nog altijd een gezondheidscrisis en in mijn ogen is het juist nu belangrijk om aandacht te schenken aan een gezonde leefstijl. De thuiswerkers vormen hierbij toch een bijzondere groep. Afgelopen maanden is er veel onderzoek gedaan naar de effecten hiervan en is er meer bekend over de gevolgen van het thuiswerken op de gezondheid van medewerkers (bron: www.wewerkenthuis.nl):

• De gepercipieerde productiviteit onder thuiswerkers is hoger dan wanneer zij op kantoor werkten (voor corona). Gemiddelde rapportcijfer is een 7,4. Dit gaat over individuele productiviteit, de teamproductiviteit is niet gestegen.
• Werk-/privébalans: leidinggevenden moeten hierop blijven letten, medewerkers zijn hier namelijk minder positief over naarmate de tijd vordert. Oorzaak is wellicht dat mensen te weinig pauze nemen en moeilijk afsluiten aan het einde van de werkdag.
• Beweging: het lukt een steeds kleinere groep om elke dag te bewegen, slechts 35% beweegt 30 minuten gedurende 5 dagen per week (de richtlijn is zelfs elke dag bewegen, maar dat lukt dus nog minder mensen). In de eerste week van verplicht thuiswerken lukte nog 60% om 5 dagen per week 30 minuten per dag te bewegen. Dit effect lijkt op het effect van goede voornemens op 1 januari. Belangrijk dat hier aandacht voor is.

“Wat kan wél?”

• Gezondheidsklachten: grote stijging van klachten aan nek/schouders (65% met klachten) en onderrug (52%). Verdubbeling van mentale klachten; somber, geen (werk)plezier, al moe aan het begin van de dag. Hoewel dit percentueel gezien een kleine groep is, wel erg belangrijk om hier proactief aandacht aan te schenken. Slechts 20% van de thuiswerkers geeft aan helemaal geen klachten te hebben!
• Samenwerking: mensen werken prima individueel vanuit huis maar samenwerking lijdt eronder. Het is lastiger om ‘even snel een vraag te stellen’. Dit heeft met name effect op probleem-oplossend vermogen en creativiteit. Voor korte termijn niet erg, wel voor langere termijn.
• Sociale cohesie: meer dan 80% mist het contact met collega’s. De perceptie van de mate waarin resultaatafspraken gemaakt zijn, verschilt erg vanuit het perspectief van medewerkers vs. managers: 40% vs. 80%. Kan een aandachtspunt zijn.
• Toekomst: 85% van de ondervraagden vindt het prima om 1 á 2 dagen thuis te blijven werken. Maar: ken je pappenheimers. Het is niet voor iedereen prima, pas maatwerk toe als organisatie/leidinggevende.

Komende tijd gaan we dus volop inzetten om deze groep medewerkers te helpen om deze klachten te voorkomen en juist toe te werken naar een manier van werken die bijdraagt aan hun energie en fitheid. Een klein tipje van de sluier van wat we gaan doen (allemaal online): bijpraatbrunches, workshops op het gebied van gezonde leefstijl, stresspreventie en vitaal thuiswerken, sportklasjes, spreekuren door onze loopbaanadviseur (gericht op werkgeluk vergroten) en financieel adviseur en individuele leefstijlcoaching. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt, lees je mee in mijn volgende blog?

Ik hoop dat je het leuk en waardevol vindt om mee te lezen hoe ik mijn werk als Vitaloog® uitvoer. Steek een duimpje op als je meeleest! Begin november zal ik een volgende blog schrijven met daarin de vervolgstappen waarmee ik op dat moment bezig ben. Natuurlijk hoor ik het graag als je nog specifieke vragen hebt of aanvullingen waar anderen (en ik!) ook wat aan hebben.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *