Vitaal leiderschap ontwikkelen

Ik schrijf maandelijks een artikel vanuit mijn eigen praktijk als Vitaloog over het implementeren van meer vitaliteit op de werkvloer. Deze serie is bedoeld ter inspiratie en om best practices te delen (lees hier deel 7 of een van de andere artikelen uit de serie).

Dit is deel 8: vitaal leiderschap

Het vergroten van vitaliteit binnen een organisatie vraagt er, mijn inziens, om dat je medewerkers uit alle geledingen erbij betrekt. Een manier om dit te doen is door het opzetten van een ambassadeursgroep (hierover schreef ik al eerder, klik hier om te lezen). Daarnaast hebben leidinggevenden een sleutelrol. Niet alleen bereiken zij tezamen alle medewerkers, ook met hun houding en gedrag hebben zij direct effect op het welzijn van hun medewerkers. Belangrijk dus om hen extra te ondersteunen in hun vitaal leiderschap!

De term ‘vitaal leiderschap’ kan je op vele manieren interpreteren. Om het praktisch te houden, neem ik je mee in de wijze waarop we binnen het Detentiecentrum het afgelopen jaar samen met ons middenkader hieraan hebben gewerkt.

Workshops

Gedurende het afgelopen jaar hebben we 4 workshops georganiseerd op 4 thema’s:

  1. Vitaliteit & Verzuim: hoe verhouden zij zich tot elkaar en hoe kan je verzuim voorkomen door in te zetten op vitaliteit.
  2. Financiële fitheid: schulden of andere financiële stress zorgt voor minder vitale medewerkers die bovendien chantabel zijn (in bepaalde beroepsgroepen). Hoe ga je het gesprek aan en ondersteun je medewerkers hierbij.
  3. Fysieke fitheid: waaraan herken je een fysiek fitte medewerker en hoe maak je -soms lastige- onderwerpen zoals (over)gewicht, roken en alcoholgebruik bespreekbaar.
  4. Mentale fitheid: het herkennen van signalen die duiden op stress, de samenhang met fysieke vitaliteit en het aangaan van het gesprek.

Na de 4e workshop hebben alle deelnemers het geleerde in parktijk gebracht door in tweetallen het vitaliteitsgesprek te voeren. Tijdens het kaderoverleg bekeken we de filmpjes van hun gesprekken om te leren van elkaar en best practices te delen.

“Als leidinggevende heb je een direct effect op het welzijn van medewerkers”

Natuurlijk blijft het hier niet bij. Door het bespreken van deze 4 onderwerpen, hebben we een aantal nieuwe thema’s geïdentificeerd waarin de leidinggevenden zelf hebben aangegeven zich er verder in te willen verdiepen. De waarde van deze workshops zat dan ook niet alleen in kennisoverdracht, maar ook in het delen van elkaars ervaringen en bespreken wat er speelt onder medewerkers. Tenslotte was de slotconclusie toch wel dat vertrouwen en verbinding met je mensen zo belangrijk zijn om dit soort onderwerpen te kunnen bespreken. Schenkt dus juíst aandacht aan hen als het goed gaat om zo ook het ‘goede gesprek’ te kunnen blijven voeren als het even wat minder met iemand gaat.

 

Ik hoop dat je het leuk en waardevol vindt om mee te lezen hoe ik mijn werk als Vitaloog® uitvoer. Steek een duimpje op als je meeleest! In mei 2021 zal ik een volgende blog schrijven met daarin de vervolgstappen waarmee ik op dat moment bezig ben. Natuurlijk hoor ik het graag als je nog specifieke vragen hebt of aanvullingen waar anderen (en ik!) ook wat aan hebben.

 

Over Margot van Hoijdonck MSc van VitaliBlij

Ik wil met mijn kennis, energie en enthousiasme medewerkers van bevlogen organisaties inspireren om hun meest vitale leven te leiden, zodat deze medewerkers en organisaties floreren doordat zij meer blijdschap, verbondenheid en vitaliteit ervaren.

Dit doe ik als Adviseur vitaliteit & duurzame inzetbaarheid a.i. bij DJI voor het Detentiecentrum Rotterdam & Zeist, als Vitaloog®/Psycholoog (en eigenaar) bij VitaliBlij en via social media (LinkedIn/Instagram). Heb je vragen over vitaliteit op de werkvloer? Stuur me een bericht!