Vitaliteitstrends op de werkvloer (2): JOMO

Wat staat ons te wachten in dit nieuwe jaar op het gebied van vitaliteitsmanagement in organisaties? Ik neem je mee in de 3 ontwikkelingen die ik zie. Eerder deze maand vertelde ik je in deel 1 over ‘amplitie’. Daarmee bedoelen we aandacht voor het welzijn van álle medewerkers (en niet alleen diegenen die al ziek zijn of tot een risicogroep behoren).

Vandaag gaan we verder met trend 2. Misschien (ook) een woord waar je nog nooit van hebt gehoord: JOMO. Klinkt als FOMO, maar dan anders. Het een heeft ook zeker met het ander te maken. Lees maar verder om erachter te komen hoe dat zit!

Trend 2: JOMO

Tot en met 2019 hadden we FOMO: fear of missing out. In 2020 vervangen we dit door JOMO: joy of missing out. Ik hoor je denken: ‘leuk al die afkortingen, Margot. Maar wat bedoel je daarmee?’.

Aan het begin van vorig decennium deden de smartphones hun intrede. Hoewel we ons ooit niet konden voorstellen dat we altijd en overal bereikbaar konden én wilden zijn, weten we nu niet meer beter. Andersom geldt ook dat de hele wereld binnen ons handbereik ligt. In de afgelopen jaren waren we hongerig naar al die prikkels; we wilden alles ‘opeten’ wat we maar tegenkwamen en van alle mogelijkheden en kansen gebruik maken. Dat is wat we noemen FOMO: bang zijn om iets te missen. Zeker onder de millennials een bekend fenomeen, want je hoort er niet bij als je niet alle festivals hebt bezocht, niet in het nieuwste restaurant van de stad hebt gegeten of niet minimaal 500 likes binnenhaalt op je instafeed (binnen het uur, want hé, daarna is je foto alweer ondergesneeuwd door alle nieuwe content).

“Joy Of Missing Out”

Maar FOMO kent meer dimensies. Ook op de werkvloer. Wie checkt niet ’s avonds snel zijn werkmail nog even? Of zet zelf alvast wat op de mail, ‘want dan is het uit mijn systeem’ (in plaats daarvan gooi je het over de schutting naar je klant/collega/medewerkers)? Het recht op onbereikbaarheid was begin 2019 een initiatiefwetsvoorstel in de Tweede Kamer. Het lijkt nu op een zijspoor gekomen te zijn, wellicht omdat hier in goed overleg prima afspraken over te maken zijn. En omdat, als reactie op alle prikkels en de non-stop bereikbaarheid, vanzelf een tegenbeweging ontstaat: JOMO. Naar verluidt krijgen we nu op 1 dag meer prikkels binnen dan een mens in de Middeleeuwen gedurende zijn hele leven. Ons brein is echter voor 99,9% onveranderd en het gevolg is dat we verlangen naar rust, wifi-loze vakanties en persoonlijke contact.

“Wie checkt niet ’s avonds nog snel even zijn werkmail?”

Hoe dit in te regelen? Een van de makkelijkste manieren om jezelf te helpen is om al je notificaties uit te zetten. Vertrouw niet op je wilskracht, want apps zijn erop gebouwd om je bij hen te houden (het rode bolletje van je mail, Facebook en Whatsapp is niet voor niets rood). Zet desnoods je telefoon uit na werktijd. Als organisatie kan je goede afspraken maken met elkaar over wanneer bereikbaarheid nodig is en wordt verwacht. Managers hebben hierin een voorbeeldrol te vervullen. Prima als jij zelf ’s avonds nog eens zit te werken, maar de mail die je om 22.30 uur naar je team stuurt heeft de andere ochtend om 08.00 uur net zoveel effect zonder dat je de (impliciete) druk oplegt dat zij óók in de avond meteen moeten reageren.

What’s next?

Vitaliteitsmanagement is als afvallen: elke dag, week en maand een beetje minder eten zorgt ervoor dat je over een jaar een stuk blijer op de weegschaal staat. Zo werkt het ook met vitaliteit op de werkvloer: met kleine stappen, maak je grote sprongen.

Welke eerste stap zet jij vandaag?

Dit bericht is onderdeel van een blogserie die ik begin 2020 heb gepubliceerd op LinkedIn. Lees ook het 1e artikel over Amplitie (aandacht voor álle medewerkers). Amplitie is de overtreffende trap van preventie en de tegenhanger van curatief beleid.

De 3e en laatste trend waarover ik heb geschreven is talentmanagement. Wat heeft dat te maken met vitaliteit? En waarom denk ik dat deze trend geen trend is maar een blijvertje? Lees het hier!

Als je meer wilt weten over vitaliteit op de werkvloer, neem dan een kijkje op mijn website www.vitaliblij.nl. Je kan mij en VitaliBlij ook volgen hier op LinkedIn en op Instagram voor wekelijkse tips en wetenswaardigheden over vitaliteit. Natuurlijk spreek ik graag met je om te sparren over specifieke vragen of wensen op dit gebied! Mail of bel me via contact@vitaliblij.nl of 06 8301 1331. 

 

Terug naar vorige pagina

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *