Vitaliteitstrends op de werkvloer (1): Amplitie

Wat staat ons te wachten in dit nieuwe jaar op het gebied van vitaliteitsmanagement in organisaties? Ik neem je mee in de 3 ontwikkelingen die ik zie. Vandaag deel 1 waarbij aandacht voor álle medewerkers centraal staat. Vanuit de Vitalogie noemen wij dit ‘amplitie’. Hierbij leg ik je graag uit wat dat betekent, welke organisaties hier al actief mee aan de slag zijn gegaan en hoe je zelf de eerste stappen kan zetten binnen jouw team of organisatie.

Trend 1: Amplitie
Lange tijd was het fysieke en mentale welzijn van werknemers een zaak voor thuis. Natuurlijk waren er voorzieningen om zieke medewerkers zo snel mogelijk weer te laten re-integreren (‘curatief’: genezen) op het werk of om te voorkomen dat mensen uitvielen vanwege hun arbeidsomstandigheden, denk aan het voorzien van speciale kleding bij het werken met gevaarlijke stoffen (‘preventief’).

Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe maatregelen. In 2019 werd al bekend dat burn-out de nummer 1 positie heeft veroverd als beroepsziekte. 1 op de 7 mensen heeft burn-out gerelateerd klachten, dit aantal loopt alleen maar op. Ook het aankomende decennium zal de pensioenleeftijd blijven stijgen en net als in de roaring twenties van de vorige eeuw volgen ook nu de veranderingen in de maatschappij en op het werk elkaar steeds sneller op. Organisaties ontkomen er niet aan om ook op het werk aandacht te schenken aan de vitaliteit van hun werknemers. Zo blijven medewerkers -en dus de organisaties- fit, veerkrachtig en wendbaar. Dé ingrediënten om te overleven in deze tijd waarin optimale inzet van arbeidsproductiviteit, creativiteit en lerend vermogen essentieel zijn en nog nooit zo onder druk hebben gestaan als gevolg van tekorten op de arbeidsmarkt en een, nog steeds, groeiende economie.

Aandacht voor en acties gericht op het welzijn van álle medewerkers noemen we amplitie. Dit gaat dus verder dan een curatieve of preventieve aanpak. Steeds meer grote en kleine bedrijven snappen dit; zij maken van vitaliteit een integraal onderdeel van hun strategisch beleid.

Soms wordt dit op collectief niveau geregeld, zoals in de nieuwe CAO voor gemeenten waarin het nieuwe hoofdstuk 8 hen verplicht om invulling te geven aan Duurzame Inzetbaarheid van gemeentepersoneel. Vanuit het A&O fonds gemeenten is bovendien een heel programma gewijd aan vitaliteit: Bruis. Ook voor de 9.000 medewerkers in de zuivelindustrie is een collectieve afspraak gemaakt in de vorm van een app waarmee zij zelf aan hun duurzame inzetbaarheid kunnen werken. In een geheel andere hoek was het onlangs nog Bosch Nederland die aankondigde stevig te investeren in hun medewerkers door een vitaliteitsprogramma met een combinatie van voeding, sport en ontspanning. En wat te denken van Achmea, die vanaf 2021 standaard een 34-urige werkweek invoert (tegen hetzelfde salaris) zodat hun medewerkers een betere balans vinden tussen werken, leren en privé.

Klik op de linkjes hierboven om te lezen wat de aanpak is van deze sectoren en organisaties op het gebied van vitaliteitsmanagement. Doe inspiratie op bij deze koplopers en bedenk dat je veel van hun initiatieven zo kan toepassen op je eigen organisatie. Een laatste tip: keep it simple:
o Vrolijkheid, humor en je glimlach kosten geen geld;
o Aan een goed gesprek met oprechte aandacht ben je net zoveel tijd ‘kwijt’ als een functioneringsgesprek waarin je de lijstjes weer eens afvinkt;
o Geef eens een welgemeend compliment en zie wat het doet met diegene. Ook dat is werken aan vitaliteit!

What’s next?
Vitaliteitsmanagement is als afvallen: elke dag, week en maand een beetje minder eten zorgt ervoor dat je over een jaar een stuk blijer op de weegschaal staat. Zo werkt het ook met vitaliteit op de werkvloer: met kleine stappen, maak je grote sprongen.

Welke eerste stap zet jij vandaag?

Dit bericht is onderdeel van een blogserie die ik begin 2020 heb gepubliceerd op LinkedIn. Lees ook het 2e artikel over JOMO (joy of missing out). Nog nooit van gehoord? Let maar op! Deze tegenhanger van FOMO (fear of missing out) was al onderwerp binnen de Tweede Kamer.

De 3e en laatste trend waarover ik heb geschreven is talentmanagement. Wat heeft dat te maken met vitaliteit? En waarom denk ik dat deze trend geen trend is maar een blijvertje? Lees het hier!

Als je meer wilt weten over vitaliteit op de werkvloer, neem dan een kijkje op mijn website www.vitaliblij.nl. Je kan mij en VitaliBlij ook volgen hier op LinkedIn en op Instagram voor wekelijkse tips en wetenswaardigheden over vitaliteit. Natuurlijk spreek ik graag met je om te sparren over specifieke vragen of wensen op dit gebied! Mail of bel me via contact@vitaliblij.nl of 06 8301 1331.

 

Terug naar vorige pagina